10dence art gallery - creative concepts & project development

Jan Willem Maris

“Stel je voor: je betreedt een landschap, plein, kamer of straat en wordt getroffen door wat ik zou willen noemen ‘een ruimte-ervaring’.
Je beseft plotseling dat je, mèt de plek waar je je bevindt, deel uitmaakt van iets veel groters: De Alomvattende Ruimte.

Zulke voor mij ingrijpende ervaringen heb ik tot de basis van mijn werk gemaakt.”
Maris’ werk gaat over ruimte en de werking daarvan op het gemoed. In schilderijen, foto’s en ruimtelijke constructies komen verschillende kanten daarvan aan bod, nu eens bijna rationeel onderzoekend, dan weer intuitief en gevoelig, ja misschien zelfs romantisch. Altijd vereenvoudigd tot een kern.

of:

Regelmatig bekruipt me een grote behoefte aan onbegrensde ruimte, zonder dingen erin. Weidsheid, stilte. Leegte dus.
Leegte is vrede. Oneindigheid is vrijheid.
Ik verlang naar vrijheid, vrede en geluk. Al schilderend ben ik hiernaar op zoek. Schilderen, omdat ik dat het liefste doe. Dit wil niet zeggen dat het me dan ook makkelijk afgaat. Tastend en struikelend, stug en stroef wroetend naar eindeloze rust. Wat een leven.

of gecombineerd in Jan Willem Maris
.
.
.
.